Steeds meer bedrijven lijken te kiezen voor geanimeerde reclamespotjes. Animatie heeft namelijk heel wat voordelen ten opzichte van bijvoorbeeld reclames met echte mensen daarin. Wat deze voordelen allemaal zijn? We lopen ze allemaal met je door!
Voordeel 1: Eindeloze mogelijkheden
Niets is te gek bij een animatie. Je kunt heel eenvoudig een brede doelgroep aanspreken door dingen te doen die in een normale reclame niet aantrekkelijk of overtuigend zouden zijn. animaties zijn vaak een stuk onvoorspelbaarder, wat de aandacht van mensen beter grijpt en nog beter vast houdt. Door met de mogelijkheden van animatie te spelen, neem je de kijker volledig mee in jouw verhaalwereld.
Voordeel 2: Overal te plaatsen
Een geanimeerde reclame is op allerlei platformen eenvoudig te delen. Zo past een animatievideo goed op tv, maar ook op websites en sociale media. Past de spot niet direct? Dan kun je deze eenvoudig aan laten passen totdat het wél past. Daarmee zijn animaties dus erg flexibel.
Voordeel 3: Voor iedereen aantrekkelijk
Animatie spreekt erg tot de verbeelding bij elke leeftijdsgroep en zorgt er dus sneller voor dat de aandacht wordt getrokken. Dat is uiteindelijk precies wat je met de animatie wilt bereiken. Kinderen zijn sowieso fan van animaties, maar ook volwassenen blijken een natuurlijke interesse te tonen bij het zien van animaties. Hierbij speelt nostalgie een belangrijke rol; een gevoel dat op zijn beurt nog meer zorgt voor binding met de reclame.
Voordeel 4: Leg complexe zaken simpel uit
Door te werken met een animatie kun je complexe ideeën of zaken ineens heel simpel en makkelijk overdragen op het publiek. Je kunt namelijk simpel zaken die normaal onzichtbaar zijn toch zichtbaar maken. Ook het uitvergroten van kleine maar belangrijke details is met animatie tientallen keren makkelijker. Bij normale reclames zouden deze details haast niet opvallen, maar bij animatie kun je de focus op elk element leggen, hoe klein soms ook.
Voordeel 5: Kies een passende stijl
Animaties zijn er in veel verschillende vormen. Je kunt kiezen voor een cartoony stijl, maar ook voor een meer realistische aanpak. Ook het type animatie verschilt enorm. Denk in dit geval aan het verschil tussen een infographic video of een whiteboard animatie. Ook 2D- of 3D-animaties kunnen bij sommige reclames net het verschil maken. Met deze keuzemogelijkheden kun je een stijl kiezen die past bij het doel van jouw video.