5 dingen die je met verpakkingen kunt doen!

Verpakkingen zijn anno 2020 veel meer dan alleen een omhulsel van je product. Zo is duurzaamheid tegenwoordig een belangrijk thema, maar verpakkingen spelen ook een steeds grotere rol binnen de marketing. Wat zijn de laatste trends en ontwikkelingen in de markt en wat kun je allemaal met verpakkingen doen? 5 ‘pakkende’ voorbeelden.

#1 Duurzame verpakkingen

We komen met z’n allen steeds meer tot het besef dat we zuinig moeten omgaan met onze grondstoffen. De verpakkingsindustrie neemt hierin het voortouw en zet zich massaal in voor verduurzaming. Blik is een goed voorbeeld van duurzame verpakkingen en we zien ook steeds meer biobased materialen op de markt. Een voorbeeld hiervan is Coca Cola die plastic vervangt voor karton.

#2 Transparante verpakkingen

Een belangrijk onderdeel binnen de marketing is beleving. In de verpakkingsindustrie vertaalt dit zich naar transparante verpakkingen, gecustomized aan de hand van het product. Vooral in de foodindustrie is dit een populaire trend. Klanten zien door de verpakking heen wat ze kopen en op die manier wordt het product als het ware geëtaleerd. 

 

#3 Kraftpapier

Over groene verpakkingen gesproken… kraftpapier is een papiersoort die gemaakt is met het kraftprocedé: stevig van postuur, biologisch afbreekbaar en recyclebaar. Veel kledingwinkels zijn van plastic tasjes overgestapt op een milieuvriendelijke variant van kraftpapier.

#4 Interactieve verpakkingen

Ook interactie is een belangrijk middel voor marketeers. Door te connecten met je doelgroep, voelen zij zich nauwer betrokken bij jouw product of dienst en zijn ze eerder geneigd om een aankoop te doen. Laat bijvoorbeeld een QR-code op de verpakking plaatsen, snapcodes of kies voor augmented reality verpakkingen.

#5 Shareable packaging 

Social media-kanalen als Facebook, Instagram en Snapchat zitten bomvol met potentiële klanten. Laat je verpakkingen voor je werken door ze deelbaar te maken. Roep klanten bijvoorbeeld op om een foto van het product of een bepaalde hashtag te delen.